Expositie Viktor&Rolf

afgelopen vrijdag ben ik bij de expositie van Viktor&Rolf geweest in de kunsthallen in Rotterdam.
Voor diegene die Viktor&Rolf niet kennen… 

Viktor & Rolf (gestileerd als Viktor&Rolf) is een modehuis onder leiding van het ontwerpersduo Viktor Horsting (Geldrop, 1969) en Rolf Snoeren (Dongen, 1969) met theatrale modeshows en extravagante kledingcollecties.
De ontwerpers ontmoetten elkaar op de kunstacademie in Arnhem, waar de basis voor een lange vriendschap en samenwerking werd gelegd. Na hun afstuderen in 1992 vertrokken zij samen naar Parijs. Zij realiseerden daar hun eerste collectie die gebaseerd was op de frustratie die zij ervoeren als twee beginnende ontwerpers en wonnen hiermee de drie eerste prijzen van de belangrijkste modewedstrijd ter wereld: de Salon Européen des Jeunes Stylistes in Hyères in Frankrijk. Het merk staat voor een mix van kunst en mode, klassiek en avant-gardistisch.

Als je op Wikipedia kijkt kun je nog veeeeeel meer over hun te weten komen, zo zie je die prijzen die ze gewonnen hebben, de (solo)tentoonstellingen, de samenwerkingen, de theaterproducties en nog meer… 


Op vrijdag 28 september pakte ik met een paar klasgenootjes ’s morgens de trein richting Rotterdam en de tram richting de kunsthallen om daar de expositie van Viktor&Rolf te gaan bekijken. Ik had hier zin in want ik vind het altijd prachtig om te zien hoe die jurken en gemaakt zijn en wat voor stoffen en technieken ze gebruikt hebben. 

Er waren heel veel mooie dingen te zien die Viktor&Rolf gemaakt hebben, zo ook de trouwjurk van Prinses Mabel van Oranje-Nassau ter gelegenheid van haar huwelijk met Prins Friso,  


Van veel dingen die ze gemaakt hebben zijn ook de kleine variant te zien zoals je hier boven ziet zijn ze tentoongesteld op een kleine pop.


Andere bijzondere werken zijn het kostuum dat zij in 2016 voor Madonna hebben gemaakt voor haar inzamelingsconcert in Miami Art Basel, 



en de theaterkostuums voor de voorstelling ‘Dutch Doubles’ (2014) van Het Nationale Ballet,


Je zult je wel afvragen waarom er 2 grote stukken uit de tutu van het ballet pakje uit zijn. Deze gaten waren bedoeld voor de danser, zo kon hij de danseres optillen en het hoofd precies in de gaten doen aangezien de tutu stijf stond en dus niet mee bewoog moesten er wel gaten inkomen om haar op te kunnen tillen.

Ik zal nog een aantal foto's laten zien die ik gemaakt heb en wat ik echt mooi vond om te zien:




Deze 5 vond ik toch wel een van de mooiste die er stonden, evenals de trouwjurk natuurlijk! Achter deze jurken zie je meteen een verhaal misschien niet "het" verhaal maar je ziet wel meteen een fantasie die gebruikt is of de dagelijkse dingen die je doet of ziet. Ik vind het altijd wel mooi als er een verhaal zit achter een zo'n groot en mooi kledingstuk. 

Na een leuk uurtje rond kijken, foto's maken en heel goed kijken naar de technieken en stoffen ging ik voldaan weer naar huis of ja eigenlijk ging ik door naar Schoonhoven voor een bruiloft maar dat lees je in De week van Liek, nummer 4. 

Het is jammer dat de expositie is afgelopen anders was het zeker de moeite waard om de rest nog even te gaan zien, ik heb nog meer foto's op mijn Instagram staan die kun je altijd volgen om te zien wat voor leuke dingen ik allemaal doe. 

@lwhr of @lwhratelier

xxx Lieke






Reacties