Alle schoolvakken op een rij.

Ik ga jullie wat meer vertellen per schoolvak wat ik in dat lesuur of meerder uren doe zodat jullie een beetje een inzicht krijgen wat de lessen inhouden.
Natuurlijk heb ik ook vakken als Nederlands, Engels en rekenen en hier hoef ik nee ik aan geen uitleg meer over te geven dit is gewoon als op alle andere scholen je leert de dingen die je moet leren en je doet hier examen in. Ook heb ik elke week of om de week een uur mentoruur, in dit uur worden belangrijke dingen besproken zoals lessen die niet goed lopen, examens en excursies die we hebben. Maar dan nu de andere vakken die ik elke week krijg.


Ondernemen: dit vak heb ik pas sinds de 2deen ik vind het heel interessant, je leert hier hoe je een eigen bedrijfje kunt starten en hoe je ondernemer kunt worden.

Modegeschiedenis: je ziet al aan de naam wat dit vak in houdt, modegeschiedenis. Dit vak hebben we ook pas vanaf dit schooljaar en hier leren we wat de mensen vroeger droegen dus niet van 100 jaar geleden maar voor nu is het vooral zoveel jaar voor christus in de tijd van de Egyptenaren, de Grieken en de romeinen maar ik denk dat we vanzelf uitkomen in de tijd van nu en wat er in de afgelopen jaren allemaal is veranderd en teruggekomen.

Mode tekenen: ja ook bij dit vak kun je waarschijnlijk als zien wat het is. Bij mode tekenen leren we van allerlei soorten tekeningen maken, we leren hoe je een “poppetje” kunt tekenen een soort model met verschillende poses, zo leerden we vorig jaar een volwassen dame maar omdat we nu bezig zijn met kinderkleding tekenen we nu kindermodellen. Ook leerden we vorig jaar portret tekenen en een platte tekening maken dit houdt in dat je een tekening maakt van het kleding stuk zoals die plat op de grond ligt van de voor en achterkant. Ook zijn we bezig geweest met kleuren zo hebben we kleuren geverfd vanuit de kleuren cirkel en hebben we gewerkt met ecoline verf in de model tekeningen.



Modevorming: dit vind ik een leuk vak, hier maken we vooral veel moodboards en collages over het kleding stuk waar we mee aan de slag gaan of de thema’s en sferen. Ook maken we mini werkstukjes over verschillende onderwerpen. Dit jaar zijn we bezig met een procesboek maken, het boek maakte we zelf met de naaimachine en de kaft wordt volgende periode ook zelf gemaakt. Hier hebben we nu soort moodboards in moeten maken met het merk waar we zogenaamd een kindercollectie voor aan het maken zijn en de sfeer waar we in werken. Ook komen hier later nog dingen in als schetsen en foto’s van de doorpas van de kleding en het model.

Naaitechnieken: bij naaitechnieken voeren we eigenlijk alles uit, we maken hier de kleding die we in die periode moeten maken en we krijgen elke periode nieuwe proefjes voor in onze portfolio. Door die kleine proefjes leer je weer nieuwe technieken en nieuwe dingen zoals zakken opstikken of ritsen inzetten maar het begint allemaal met de verschillende naden die er allemaal zijn. in de 2dezijn we nu vooral bezig met capuchons en raglan mouwen inzetten omdat dit vaak in kinderkleding wordt gebruikt.

Patroontekenen: in dit lesuur wat we 2x in de week hebben leren we hoe we mensen kunnen opmeten en naar aanleiding van die cijfertjes een patroon kunnen tekenen, dus eigenlijk kunnen we een kleding stuk geheel op maat maken en zo krijg je voor ieder persoon een ander patroon. Afgelopen jaar leerden we dit al voor een rok, broek en blouse dit jaar zijn we nu ook weer vooral bezig met de technieken van de kinderkleding. Het klinkt allemaal best saai met cijfertjes en lijntjes tekenen maar als je het kan is het echt heel handig zo hoef je nooit meer iets te maken uit patronen boekjes en kan je altijd aan de slag met de maten van een persoon i.p.v. de standaardmaten waar je altijd wel weer iets bij in moet nemen.

BZW: BZW is eigenlijk geen vak maar het staat wel op het rooster, dit zijn extra uren die we kunnen besteden aan de opdrachten en waar we in het naaiatelier kunnen zitten om even bij te kunnen werken als je bijvoorbeeld achterloopt omdat je misschien wel ziek bent geweest. Voor mij zijn dit meestal uren die ik besteed om voor mijn eigen ateliertje te werken aangezien ik altijd mijn opdrachten van de hele week af heb en ik de tijd toch goed wil benutten.

Dan hebben we vorig jaar nog uit 2 pakketten kunnen kiezen met keuzevakken en dit zijn de vakken die ik dit jaar krijg:
Image styling: hier leer ik precies welke kleuren bij je huid, ogen en haar passen en wat voor vormen lichamen er zijn en wat er dus het beste gedragen kan worden per persoon, ik vind dit heel interessant om te leren zo kan ik later hele goede adviezen geven als ik een kleding stuk maak voor een klant, dit vind ik heel belangrijk omdat ik voor mijn gevoel de klant een lekker moet laten voelen in een kleding stuk en dat gaat niet als het niet mooi is bij haar figuur, ogen, haar of huid.

Duurzaamheid: zoals het al klinkt is duurzaamheid een vak dat je bezig bent met duurzaam werken, zo zijn we nu bezig voor een museum in Arnhem van oude (kunst) banners die gebruikt zijn om reclame te maken voor dat museum tassen te maken, iedereen maakt een eigen ontwerp, werkt die uit en daarna worden er een aantal gekozen waarvan er meerdere worden gemaakt en die worden dan uiteindelijk verkocht in het museumwinkeltje.

Grafis: Dit vak is eigenlijk hetzelfde als patroontekenen alleen dan op de computer, hier leer je dus hetzelfde als dat ik met patroontekenen doe alleen kan ik hier met een paar klikken op de knop het patroon in heel veel verschillende maten uit laten printen en ben ik met tekenen veel langer mee bezig. Ik vind het heel interessant om te leren aangezien ik dit later wel zou willen gebruiken in mijn eigen bedrijf.



Nou dit zijn dan tot nu toe alle vakken die ik krijg op school, zodra er nieuwe vakken bij komen zal ik weer een update geven maar nu heb je in ieder geval een inzicht wat ik allemaal doe en leer in de lessen die ik op school krijg. Als je nog vragen hebt over een vak of je wilt er net iets meer over weten kun je altijd een reactie achterlaten ik beantwoord ze graag!! Als je er graag wat meer over ziet kun je me altijd volgen op Instagram hier plaats ik geregeld filmpjes en foto's wat ik aan het doen ben op school. @lwhr of @lwhratelier

Tot snel
xxx Lieke

Reacties